Tisdag



Idag har barnen varit ledig från skolan på grund av någon judisk högtid. De har en del sånna lediga dagar för alla möjliga högtider, mest judiska tror jag. Ingen aning om varför. Vet inte om jag skrivit det men de går inte i en "vanlig" skola utan i en Waldorf-skola. Hade ingen aning vad det var innan jag åkte hit och egentligen vet jag inte riktigt fortfarande Det enda som påverkar mej med det är att dom får inte titta på teve/film, dator osv.
Här är lite om Waldorf från wikipedia:

Waldorf- eller Steinerpedagogik är en pedagogik som baseras på en antroposofisk bild och förståelse av människan som en kroppslig, själslig och andlig varelse, och tillämpas vid Waldorfskolor. Waldorfförskolor, Waldorffritidshem och vid antroposofiskt baserade så kallade "läkepedagogiska hem" för utvecklingsstörda.

Den utgår från Rudolf Steiners idéer om hur man kan forma en pedagogik, som lägger lika stor vikt på den tankemässiga, den känslomässiga och den viljemässiga utvecklingen hos barn, på ett sätt som motsvarar deras grundläggande inre situation och utveckling på varje åldersstadium.

Fokus för undervisningen är utvecklingen av det hos eleverna som är oberoende av deras yttre, genom att bygga en förståelse för deras bakgrund och plats i världen, inte primärt som medlemmar av en speciell nation eller etnisk grupp, men som medlemmar av mänskligheten och världsmedborgare.

Eftersom jag inte är så insatt kan jag inte säga om jag kan se det som positivt eller negativt med en sån skola, men jag tvivlar på att jag skulle vilja ha mina egna eventuella barn i någon form av waldorf, montessoriskola.
Vanliga skolor och tevetittande, tack! haha

Har i allafall haft en bra dag, blev något enklare då äldsta killen haft playdate nästan hela dagen, och han är för mej den svåraste att hantera med då han verkar vara inne i nån slags fas, (hoppas jag) som består av ilska, slag och allmänna utbrott. Visst tycker jag barn ska få vara lite bortskämda till viss del men enough is enough och för tillfället ifrågasätter jag starkt ett visst sätt att hantera barn. Enligt mej ska ett nej vara ett nej och inte hela tiden förvandlas till ett "ja, okej" pga skrik och gråt. I don't think tha'ts the way.
Brats are made, not born, right?

Såhär söta kan de också vara :)



Kommentarer
Postat av: Emma

Det låter ju kanon!! Ja jag trivs här, fast jag har ändå lite jobbigt med hemlängtan, inte överdrivet dock. men ändå :b är din familj också judar?

2008-10-02 @ 05:18:46
URL: http://emmaalmeros.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0